Tävling i "glidarsträckan på stafett"

Idag var det dags att komma igång igen efter förkylningen, men ack så tungt det gick. Det var min första individuella tävling i dagsljus och barmark denna säsong, så förväntningarna var stora och det skulle bli kul. Kände på uppvärmningen att jag inte hade riktigt lika lätta ben som tidigare under våren, men jag planerade att göra ett ol-tekniskt och säkert lopp och inte tänka så mycket på farten.

Den planen fungerade ganska bra, jag fick de första två kontrollerna riktigt bra, men redan där började jag känna mig trött. Vid trean gjorde jag en 40-sekunderskrok, men i övrigt höll jag ihop loppet bra. Till åttan var det en långsträcka, som tråkigt nog inte hade något annat vägval en det givna vänstervägvalet på mestadels stig. Synd att banläggaren inte kunde ge oss en större utmaning där. Jag fick faktiskt stanna och ta ett vilostopp på långsträckan, som tur var startade jag sent och var ensam i skogen så ingen såg mig. På de sista fyra kontrollerna tappade jag 1:30 utan att jag bommade, vilket säger en hel del om dagens fysiska form. I mål var jag dock fyra, bara 2:09 efter, så jag är nöjd.

Tävlingen var en "förlängd medeldistans" som är en nyhet inom ol-sammanhang. Men jag vet inte om det är så bra. Segrartiden var 41 minuter idag och på en vanlig medel ska segrartiden ligga på 35 minuter, så det var inte så lång förlängning. Sen var det inte medeldistanskaraktär heller just (14 kontroller på 7,1km). Det kändes med andra ord som att vi tävlade i "glidarsträckan på stafett".

En till skrämmande grej med denna tävling är att nu kanske ol-sverige får för sig att arrangera medel+förlängd medel på helgerna istället för medel+långdistans (såklart en jättekort långdistans, som vanligt, men sån är verkligheten nu i alla fall). Jag hoppas ol-sverige vaknar upp och börjar arrangera riktiga långdistanser och riktiga medeldistanser istället.

Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback