14,2 km kärlek

Idag var det dag två av Gävles vårluff. 14,2 km långdistansbana stod på programmet. Det visade sig att det skulle bli en duell mellan mig och Johan Nordlund. Innan start fick jag höra den glada nyheten att Gävle ska arrangera elitserie nästa år, min önskning slog alltså in:)

Loppet, jag öppnade som vanligt och kände mig ganska stark de första 30 minutrarna och orienteringen flöt på bra. Gjorde bara en liten femtonsekunderssväng på sjätte kontrollen. Vid kartbytet efter 6km ledde jag med två minuter före Nordlund som hade strulat lite på förstakontrollen. På fjärde kontrollen efter varvningen, kontroll 13, gör jag dagens tabbe. Tröttheten är ytterst påtaglig och jag slarvar med riktningen. Visserligen var det en svår kontroll som var väl gömd i ett buskage. 2.33 tappar jag på bästa sträcktid, vilket inte alls är speciellt bra.

Vid nästa radio, kontroll 15, är jag 28 sekunder efter Nordlund, och här är jag riktigt trött. Jag gör en 15-sekunderssväng på 17:e och till 18:e lägger jag 40 sekunder. Trötthetsbommar. Sista långsträckan är jobbig, bra sikt och svårlöpt underlag. Jag kommer ikapp några löpare de sista kontrollerna och de har jag lite nytta av när jag ser dem på långt håll och kan knappa in på dem, meter för meter. I mål är jag 1.03 efter och blir tvåa. Jag är nöjd med loppet, men jag retar mig lite på misstagen, speciellt det vid 13:e kontrollen. Sen hade jag slarvat lite med vätskeladdningen, troligtvis var det därför krafterna tog slut så snabbt. Men man ska ha i åtanke att det var grymt tuff terräng där man inte får mycket gratis, trots att det nästan var helt platt.

Återigen ett bra arrangemang av Gävle OK. Jag kommer tillbaka, var så säker! Det är så kul när arrangörer våga lägga riktigt tuffa långdistansbanor. Jag tror alla som tog sig runt H21E-banan idag kände sig lite som en vinnare.

Resultat

Kommentarer
Postat av: Jonas Westbom

Klarade 10 min/km med några sekunder. Jag känner mig iaf som en vinnare, synd bara att mina ben inte gör likadant....

2008-05-11 @ 18:05:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback