Summering av EM och nytt pers på 3000m

Det känns tomt att vara hemma i snöfria dalarna när det var så kanonfint och bra i Schweiz. Men det är bara att blicka framåt. De två sista distanserna på EM tänkte jag sammanfatta kort.

Medel
Eftersom jag var precis utanför röd grupp och Nordebo åkte bättre än mig på lången, fick jag gå i andra startgrupp. Fick startnummer 16 och det var väl inget medaljläge direkt. Jag kämpade dock på så gott jag kunde. Gjorde en större bom på en kontroll där jag tappade hela 1.15 på bästa. Annars flöt det på hyfsat och jag gjorde några småmissar. Jag kände mig lite sliten efter lången och hade inget riktigt bra tryck i åkningen. Att jag sedan tappade 5-10sek på de sträckor jag åkte bra på beror dels på min seghet men mycket på att jag startade tidigt också. 25:a, inget att glädjas åt direkt.

Stafett
Fick åka i andralaget med Nordebo och Åslund, jag på mittensträckan. Fick gå ut ensam som i ett vaccum på sjunde plats, efter att Nordebo haft lite problem med en bruten skida på första sträckan (Gjorde en mycket bra sträcka ändå). Tre lag gick ut precis före (Ryssland 1 och 2 och Finland 2), precis så långt att jag inte kunde se dem ut från stadion. Efter en bra inledning fick jag synd på dem till första radion. Någon kontroll senare var jag ikapp Gruzdev i Ryssland 1, jag blev lite förvånad. Jag hände med ett par kontroller men in mot stadion för varvning åkte han ifrån mig. Då kom jag istället ikapp Ryssland 2 som jag knäckte in mot växling, växlade som femma. Veckans bästa lopp och vi kom sexa, näst bästa andralag.


Nu idag har jag löpt 3000m inomhus i Falun. Kändes ovant att springa fort, benen var inte de lättaste. Kan bero på att jag har haft löpuppehåll på två veckor då jag varit i Schweiz (förutom uppvärmningsjogg). I övrigt kände jag mig pigg, skillnad att vara nere på lågland antar jag. Nytt pers blev det i alla fall, 9.35. Känns som jag kan putsa den tiden med ganska många sekunder. Ska bli en kul morot framöver.

Kommentarer
Postat av: Låma

Vet inte om jag håller med om snöfria Dalarna:-)
Har pulsat upp till ljumskarna idag!

2008-01-23 @ 22:40:57
Postat av: too much

låter som att vi kommer utkämpa många härliga kamper på 3000m! :)

2008-01-24 @ 09:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback