Vad som väntar i Bulgarien

Snart bär det av till Bulgarien, närmare bestämt Dospat. Jag vet inte så mycket om hur förhållandena för skidorientering där nere är, men jag tror det är bra. Tävlingarna ska gå på hög höjd, 1600 möh, så snö lär det finnas. På arrangörens hemsida finns det länk till en väderprognos som lovar ganska kallt väder. Det skräckhistorier jag hört ifrån Bulgarientävlingar är att det har varit ruggit varmt, skare för det första 25 startande och att det tagit slut på snö för sent startande. "Utan trosor i Borovetz" är också det en historia om att man inte behöver ha så mycket kläder på sig vid varm väderlek i Bulgarien.

Svenska SkidOframgångar har det varit gott om i Bulgarien. 1977 vann Sverige tre av fyra guld. B.la . Vann Marianne Bogestedt (som varit med och lärt mig åka skidorientering i början av min karriär) individuellt guld. Herrstafetten samma år vann Sverige med en och en halv timme!!! Före Finland. Segrartid 5h 26min på fyra sträckor...
Länk: VM 1977

2001 var det världscup i Dospat. Sverige skördade fina framgångar, Lena Hasselström dominerade och Bertil Nordqvist vann långdistansen. Flera av de som deltar nu på världscupen åkte även då och det som har sagts är att det var kluriga banor. Nedan bifogar jag medeldistansbanan från 2001. Som synes är det riktigt kluriga vägval. Till att börja med, hur åker man till första kontrollen!?
52911-90

Det har även gått ett Junior-VM i Bulgarien 1999. Påsen var med då och knep ett brons på lången och ett silver i stafett. Det var VM 2002 i Borovetz dessutom, därifrån historien ovan...

Kommentarer
Postat av: Leif Å

En komplettering - segraren i herrklassen 1977, Örjan Svahn (med rötterna i Sundsvall), ses väl ute på nå´n skidO-tävling ibland? Han är ju far till Katarina Svahn som tävlar med framgång i damjuniorsammanhang...

2008-02-14 @ 11:55:39
Postat av: David

Härligt att läsa om Bulgarisk skidorientering ur ett historiskt perspektiv. Jag var själv med när Påsen sopade hem bronset 1999, själv lyckades jag inget vidare på tävlingarna, men hade en trevlig bankett kan jag minnas. Hoppas ni får det bra och att du klämmer dit några fina resultat!!

2008-02-14 @ 21:18:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback