Medeldistans i Knutsbo

Idag hade Dalaporten medeldistanstävling i Knutsbo, samma karta som vid SM-stafetten 2005. Tekniskt krävande terräng som påminner endel om Norrland bjöds det på.

Jag hade taktiken för dagen att orientera rätt och inte stressa och försöka springa fort. Den taktiken höll sig ganska bra, dock gjorde jag ett par misstag som jag beskriver nedan. Foten kändes bra, men det var mycket stenig terräng bitvis så jag blev väldigt passiv i de partierna. Jag kände mig även seg i kroppen, men eftersom det var tekniskt krävande orientering kunde man ändå inte ligga på i löpningen hela tiden. Kontentan är att jag är nöjd med dagen, trots att jag lagt bort ca 2:30 på orienteringsmisstag.


image17
Till femte kontrollen stannade jag för tidigt och trodde jag låg nedanför åsen och klättrade upp mot punkthöjden som låg ovanför. Hade jag bara fortsatt fem meter till innan jag stannade hade jag sett kontrollen, men nu blev det ett tidstapp på 44 sek på bästa tid vilket jag räknar ungefär som 30sek bom.

image18
Till kontroll 13 kommer största bommen på banan. När jag sprang förbi den stora stenen mitt på sträckan såg jag killen som startade före mig springa ut från kontroll 13. Här kommer misstaget, jag tyckte att jag såg var han stämplade och sprang dit, vilket resulterade i att jag kom på tok för långt ner. Efter ett tag lyckades jag läsa in mig, men det blev en bom på ca 1 min. För att göra bra orienteringslopp får man aldrig släppa fokus, vilket jag gjorde här, en minut åt helvete.

image19
Ingen bom direkt på kontroll 17 men ett tvivelaktigt vägval. De blå vägvalet är hur jag sprang och det rosa är vad jag tror det bästa vägvalet. Jag tappade hela 31sek på denna sträcka utan att egentligen bomma.

image20
Här gjorde jag ett till dåligt vägval, till kontroll 18. Tappade hela 52sek på snabbaste! Det blå är mitt vägval och det rosa det troligtvis snabbaste vägvalet. Som jag sprang över höjden var ingen höjdare eftersom det var flera branter jag fick hoppa både upp och nedför istället för att springa runt höjden där det var ruggit fint. Visserligen tror jag att jag tappade en del tid pga att det var så stenigt första halvan av sträckan och jag där var jätteförsiktig med foten. 52sek får man inte tappa på en sträcka på en medeldistans, skärpning!

Johan Nordlund, Leksand, vann. Jag var 3.16 efter på en nionde plats.

Betyg:
Karta: 4
Bana: 5 (riktigt kul)
Egen insats: 4
Laginsats: 4
Dusch: 1
Snygga tjejer på tc: 3 :)

winsplits

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback